fbpx

Vánoce 2023: Jak nepřibrat na váze?

autor: | 17. 12. 2023

Vánoce 2023 jsou tady :⁠-⁠)

Máme tu advent. Na dveře klepou Vánoce. Čas, který máme snad všichny rády, ale zároveň se ho bojíme. A proč? Protože máme doma miliardu cukroví… A váhu. Málokterá z nás na Vánoce nepřibere. Popíjíme, zobeme cukroví, ochutnáváme všelijaké pamlsky a bramborový salát jíme celé svátky.

Pokud váhu neřešíte, nemusíte se tím, co jíte v tomto období až tak moc zabývat. Jedná se přeci jen o jeden měsíc, kdy si všichni tak nějak dopřáváme a pak je zase dobré naladit se na ten zdravý režim.

V zásadě jde o to omezit nezdravé tuky a snažit se jídelníček založit z větší části na potravinách bohatých na vlákninu, která zpomaluje uvolňování inzulinu a pomáhá při snížení hladiny estrogenu. Zdrojem vlákniny jsou celozrnné obiloviny, houby, luštěniny, ovoce, zelenina, semínka a další.

Tip na Vánoce číslo 1 – každý den aspoň procházka

Zimní období je velmi krásné, když nám přeje a je všude spousty sněhu. U nás bohužel již několik let skoro žádný sníh není a tak je dobré vyrazit do hor, kde jej je někdy až požehnaně. Užijte si s dětmi stavění sněhuláka, koulovanou nebo se projeďte na sáňkách. S kamarádkami zabrouzdejte do krásných zasněžených míst a užívejte si krásu přírody. Každý pohyb se počítá!

Pokud nemáte rády hory, na chvíli odložte televizní program a rodinu vytáhněte na svižnou procházku po okolí. Je to fajn způsob, jak trávit čas se svými nejbližšími a chvíli se odpoutat od pojídání vánočních dobrot. A taky jak nepřibrat. 

IMG 20231202 084726 172 1 - Vánoce 2023: Jak nepřibrat na váze?

Tip na Vánoce číslo 2 – alkohol jen s mírou 

Chápu, že si rády dáte svařák, vaječný likér nebo horkou medovinu, ale nezapomeňte, že to jsou ti největší zabijáci krásných a hubených postav. Obsahují strašně moc cukru a pokud si dáte denně několik skleniček, s váhou to půjde do kytek. Opravdu, všeho s mírou!  

Na takových nápojích budeme hledat nějaká pozitiva jen velmi těžko. Proto je co nejvíce omezte nebo vynechte úplně. „Sedmička“ suchého bílého vína má 560 kcal (2360 kJ), půllitr vychlazené „dvanáctky“ 220 kcal (920 kJ) a dvě deci vaječného koňaku v sobě skrývají neuvěřitelných 568 kcal (2370 kJ). To už je pořádná bomba… 

Navíc vyšší příjem alkoholu znamená i větší chuť k jídlu. Více jídla zas znamená vyšší riziko přibírání. 

Omezíte na Vánoce alkohol? Jděte si raději zacvičit!

Tip na Vánoce číslo 3 – cvičte s námi v AURA Fit

Do 22. prosince máme otevřeno v klasické otevírací době. Navíc od 1. do 24. 12. pro Vás máme připravené fitness výzvy v rámci Aura Fit adventního kalendáře. Za splnění každého úkolu Vás čeká odměna. 

Nevymlouvejte se ani na zavřené fitko po Vánocích, my máme mezi svátky otevřeno. Na pobočce Jiřího z Poděbrad v Praze a v Kralupech nad Vltavou. Tyto pobočky mohou mezi svátky navštívit i klientky, které nemají All in one cvičební plán.

1702221572809 - Vánoce 2023: Jak nepřibrat na váze?
  • Od 2. 1. 2024 otevřeno v klasické otevírací době na všech pobočkách.

Tip na Vánoce číslo 4 – hlídejte si velikost porcí a používejte menší nádobí  

Kromě kalorických jídel je zásadním zádrhelem také velikost porcí. Raději než z ohromné mísy jezte bramborový salát z talíře a nepřidávejte si. Fíglem je taky menší nádobí, na kterém porce bude vypadat opticky větší. Nezapomínejte, že jíme i očima. A na menším talíři vypadá přiměřená porce o poznání veseleji než na talíři velikosti kola od vozu. Budete pravděpodobně stejně dobře najezené, a to i za méně kalorií!

Tip na Vánoce číslo 5 – ženy spěte lépe!

Nedostatek spánku může přispět k nárůstu hmotnosti. Pokud nespíte dost (což je v době vánoční kvůli oslavám a bohatému televiznímu programu do pozdních večerních hodin poměrně časté), má to vliv na hladiny hormonů, které řídí pocity sytosti a hladu: leptin, ghrelin a kortizol. Pak máte tendenci být hladovější, mít chutě na sladké a následně i sníst víc.

Unavená žena se také mnohem hůř „dokope“ do fitka. Kvalitní hluboký spánek je dalším fíglem jak nepřibrat.

Dostatek spánku nejen na Vánoce pomůže lepšímu pocitu při cvičení. A díky cvičení budete mít lepší pocit a lepší spánek!

Tip na Vánoce číslo 6 – hlídejte si dostatek bílkovin a vlákniny 

Předvánoční a vánoční delikatesy jsou bohaté na cukr a tuk, ale bílkoviny aby v nich jeden pohledal. Bílkoviny v množství alespoň 15–20 g se snažte mít v každém jídle. Spolu s dalšími živinami (komplexními sacharidy a vlákninou) se starají o pocit sytosti. To znamená, že nebudete mít chutě nebo hlad. Sníte méně a to může být další způsob jak nepřibrat.

I na adventním stole můžete prostřít libové maso, kvalitní šunku, nízko a středně tučné mléčné výrobky, vajíčka nebo třeba luštěniny.

Tip na Vánoce číslo 7 – převlékněte tradiční adventní recepty do zdravějšího kabátku 

Tradiční předvánoční a vánoční dobroty plné cukru a nezdravých nasycených tuků jsou v kombinaci s línějšími dny primární příčinou přibírání. 

Nahraďte některé ingredience zdravějšími a zajistěte si jak nepřibrat:

a) Během pečení cukr z části vyměňte za alternativní sladidla. Zkuste třeba stévii, xylitol nebo erythritol. 

b) Místo nálože másla použijte rozmačkaný banán, dýňové nebo jablečné pyré. 

c) Smažení v pořádné vrstvě oleje zkuste nahradit grilováním, vařením v páře nebo pečením. Já už pár let nenechám dopustit na horkovzdušnou fritézu. 

d) Část majonézy v tradičním bramborovém salátu vyměňte za bílý jogurt. 

e) Nejen máslo dodá pokrmům skvělou chuť. Naučte se používat koření a bylinky.

Bonus tip na Vánoce

Green and Red Sophisticated Vintage Gift Idea Facebook Post 1 - Vánoce 2023: Jak nepřibrat na váze?