fbpx

Fosfor v ženské výživě

autor: | 29. 4. 2019

Líbí se Vám text? Sdílejte pro kamarádky...
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Print this page
Print

Více potřebují fosfor těhotné a kojící ženy, dále pak rostoucí děti. Nedostatek se projevuje převážně u alkoholiků, dlouhodobě hladovějících a nebo diabetiků

Fosfor je jeden z nejrozšířenějších minerálů v lidském těle, tvoří až 1 % celkové hmotnosti (průměrně tedy 600 – 700 gramů), z čehož je 80 – 85 % obsaženo v kostech a zubech. Doporučená denní dávka fosforu je v ČR stanovena vyhláškou na 700 mg.

Fosfor latinsky Phosphorous

Funkce fosforu

Společně s vápníkem se z velké části podílí na stavbě zubů a kostí. Mimo to je také velmi důležitý pro udržení pravidelného srdečního tepu, pro mozek a nervovou tkáň, pro tvorbu a přenos energie a také pro aktivaci některých enzymů. Jeho vstřebávání probíhá především v tenkém střevě, vylučován je poté močí. Na webu celostnimedicina.cz se lze dočíst, že „Je důležité si uvědomit, že hospodaření organismu s fosforem souvisí s hospodařením s vápníkem. Pokud dojde k nadbytku fosforu, dochází recipročně ke snížení obsahu vápníku. Potom může dojít k oslabení stavby kostí. Nadbytek fosforu může v organismu vyvolat i nedostatek železa.“

Můžeme mít nedostatek fosforu?

Fosfor je obsažen v řadě potravin, což je důvod, proč se jeho nedostatek (hypofosfatémie) zdravých osob téměř nevyskutuje. Mezi projevy nedostatku se řadí slabost, rychlá únava, malátnost, otoky nohou a poruchy polykání. Projevuje se také křivicí, poruchou funkce ledvin a větší náchylností k infekcím. Zvýšenou potřebu fosforu mají těhotné a kojící ženy, dále pak rostoucí děti. Nedostatek se projevuje převážně u alkoholiků, dlouhodobě hladovějících a nebo diabetiků.

Fosfor a jeho nadbytek

Nadbytek fosforu (hyperfosfatémie) snižuje využitelnost dalších prvků, zejména železa (o Fe článek zde). Nadbytkem trpí většinou osoby s poruchou funkce ledvin, protože fosfor se z těla vylučuje močí.

  • Projevuje se průjmem, zvracením a nevolností.
  • Při předávkování fosforem se zhoršuje vstřebatelnost železa a vápníku, což může mít za následek snížený krevní tlak a zvýšenou teplotu.
  • Nevyvážený poměr fosforu a vápníku způsobuje odvápňování kostí.

Do těla se nám fosfor dostává také prostřednictvím různých potravinářských přísady – tzv. „éček“.

Fosfor je vstřebatelný zejména z živočišných produktů

Fosfor v potravinách

Jak již bylo zmíněno, fosfor je obsažen ve většině potravin. Přirozeným zdrojem jsou bílkoviny.

Mezi potraviny s vysokým obsahem fosforu patří luštěniny, vnitřnosti, ryby s jedlými kostmi (např. sardinky), čokoláda (pozor, není „čokoláda“ jako čokoláda. V tomto případě se jedná o vysoko%), ořechy nebo vaječné žloutky a sýry.

Extrémně vysoký obsah fosforu mají dýňová semena a mák. Fosfor rostlinného původu je pro organismus méně využitelný. Semena rostlin mívají vyšší obsah fosforu než zbytek rostliny. Velké množství fosforu konzumujeme také prostřednictvím „éček“ v průmyslově zpracovaných potravinách.

Potravinová aditiva – „éčka“

Velká část z potravinových aditiv (přísad) obsahuje fosfor, na obalech je pod kódovým označením E 338-343, E 450-452 a E1410-1414. Prodloužené trvanlivosti potravin je většinou dosaženo tím, že se chemicky upraví. Proto platí jednoduché pravidlo: co je určeno k okamžité spotřebě, to má pravděpodobně nižší obsah fosforu.

Toto pravidlo má ale samozřejmě také výjimky, jako jsou například sušené šunky (parmská šunka, pršut apod.), které jsou konzervovány sušením a solením, přidané konzervanty proto nepotřebují. Naopak měkké salámy s nižší trvanlivostí (špekáčky, párky apod.) budou velmi pravděpodobně fosforu obsahovat více. Příkladem mohou být také tavené sýry, u kterých se roztíratelnost a měkká konzistence dosahuje přídavkem fosforu. Nejméně fosforu obsahují sýry podobné tvarohu.

Důležité je ovšem připomenout,
že ne všechna „éčka“ jsou pouze chemická.
Mohou se pod nimi schovávat i zcela přírodní látky,
jako například plyny dusík a kyslík,
dále včelí vosk nebo například vitamin C.

Ale o tom zase jindy.

Líbí se Vám text? Sdílejte pro kamarádky...
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Print this page
Print