Líbí se Vám text? Sdílejte pro kamarádky...
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Print this page
Print

Pojem vitamín anebo vitamíny jsme už asi všechny v životě mnohokrát slyšely. Víme ale, o jaké látky se přímo jedná, jaký význam mají pro naše tělo a jak si jich zajistit dostatek? Ne? Tak se na to pojďme společně podívat!

Co jsou vlastně vitamíny?

Vitamíny jsou organické látky, které v naší potravě řadíme mezi mikroživiny, což znamená, že je konzumujeme v mnohem menším množství než sacharidy, bílkoviny a tuky a neslouží nám jako zdroj energie.

Mají vitamíny význam?

Nemyslete si však, že kvůli tomu, že neposkytují energii, mají pro nás vitamíny menší význam. Naopak jsou vitamíny pro ženy nezbytné a důležité pro správné fungování ženského těla a obecně lidského organismu. vitamíny ovlivňují růst a obnovu tkání, účastní se řady biochemických reakcí (včetně metabolismu živin), pomáhají nám udržet mnohé tělesné funkce. A v neposlední řadě podporují naši imunitu, a to se hodí nejen v této době, že ano?

Vitamíny si vytvoří tělo samo?

Bohužel si naše tělo nedokáže vitamíny (až na výjimky) samo vytvořit a musíme mu je tedy dodávat prostřednictvím vyvážené stravy. Určitě Vás ve spojení s tímto napadly doplňky stravy, tedy např. vitamíny ve formě tablet. Budete tedy zdravější, když si každé ráno zobnete nějakou tu „zázračnou pilulku“? 

Dostatečné vitamíny zajistit i samotnou stravou
Dostatečné vitamíny zajistit i samotnou stravou

Vitamíny v stravě

Pravda je taková, že jestliže jste zdravá, stravujete se pestře a nemusíte ze zdravotních důvodů vyřazovat nějaké potraviny z jídelníčku, dokážete si dostatečné vitamíny zajistit i samotnou stravou a další (nadbytečný) příjem tabletek s vitaminy náš organismus už nikterak víc neposílí. Takže místo do lékárny pro vitamíny, šup pro ovoce a zeleninu. 😊

Co ovšem můžeme určitě doporučit, je brát navíc vitamíny D. Protože v našich zeměpisných šířkách je hlavně v zimě málo sluníčka a konzumujeme málo ryb.

Vitamíny rozpustné ve vodě

Vitamíny rozdělujeme do dvou skupin – na rozpustné ve vodě a rozpustné v tucích. Do první skupiny patří vitamín C a vitamíny skupiny B, které je nutné doplňovat pravidelně. Naše tělo totiž přijme jen potřebnou dávku vitamínu a jejich případný nadbytek (tedy např. z již zmíněných doplňků stravy) se nikde neuloží, ale vyloučí se močí. 

Vitamíny rozpustné v tucích podle zkratky z(ADEK)

Naopak vitamínů rozpustných v tucích si lidský organismus dokáže vytvořit určitou zásobu. Snadno si je zapamatujeme v češtině, když přidáte Z: vznikne tak krásné české slovo ZADEK, a my hned víme, že rozpustné v tucích jsou  vitamíny A, D, E a K.

To, že se vitamíny A, D, E a K v těle ukládají, má své plusy, ale i mínusy. Výhodou je, že jejich příjem nemusíme tolik hlídat každý den, ale díky ukládání těchto vitamínů v organismu je možné se jimi předávkovat (především při nevhodném užívání ve formě doplňků). Stejně jako vše ve výživě, je i příjem vitamínů o rozumném množství.

„V pivu je vitamínů málo, proto ho musíme pít hodně.“

Je třeba brát pořekadlo s rezervou a humorem 😊

Nezapomeňte na pohyb!

Nejde jen dobře a zdravě jíst. Pro lepší trávení a metabolismus je vhodné se taky hýbat. Neváhejte zařadit do svého denního programu alespoň základ, třeba běhání nebo alespoň chůzi do schodů. Nejlepší je samozřejmě pravidelné cvičení. Protože kromě stravy je důležitý pro dlouhý zdravý život také posilování – každá ženská postava vypadá lépe přiměřeně osvalená, než zatučnělá nebo naopak vychrtlá.

A nezapomeňte, jen svaly spalují tuk. Kosti prostě tuky nespalují. Takže, ať již chcete žít zdravě, nebo navíc i vypadat dobře, pravidelné cvičení a posilování je nutné. Ideální je začít formou kruhového tréninku, kde zapojíte různé svalové skupiny a rozpohybujete celé tělo.

Každá žena může být zdravá a krásná!

Zvu Vás do našeho fitka: Vaše Barbora Makošová a trenérky
Líbí se Vám text? Sdílejte pro kamarádky...
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Print this page
Print